Редполітика: навіщо вона вашому проекту

Коли над контентом у проекті працює більше двох осіб, доводиться стежити не тільки за якістю текстів, а й за їхньою стилістичною єдністю, за тим, щоб у них зберігався «голос бренда», не вживалися певні формулювання, а терміни використовувалися узгоджено.

До певного моменту з цим справляється редактор. Але його завдання ускладнюється з кожним новим автором, редактором у команді і навіть менеджером на боці клієнта. Більше людей — більший обсяг роботи, більше суб'єктивних уявлень про те, що таке якісний текст.

Тепла лампова (С) редакція в три людини не зможе вести об'ємні проекти: ecommerce, експертні блоги, мультиканальні просування бренда. Тоді як же привести до єдиного стилю роботу великої команди і водночас не звести з розуму редактора?

Наша відповідь: створюйте редполітику. Вона допоможе заощадити час і сили всієї контент-команди, прискорить узгодження статей із клієнтом, зведе до мінімуму різночитання в термінології і виключить повторні виправлення. В результаті ви зможете писати більше і проекти будете реалізовувати швидше.

Що таке редполітика
і навіщо вона потрібна?

Редакційна політика — це документ, в якому зібрані всі вимоги до контенту: від позиціонування бренда і тлумачення термінів до правил оформлення тексту.
Редполітика дає можливість «звірити годинники», прийти до спільної точки зору і стартувати в загальному напрямі. Це спосіб один раз показати, а не десятки разів пояснювати.
Команда авторів і редакторів на великих проектах неоднорідна. Рівень і досвід у всіх різні, всі по-різному уявляють собі якісний текст і бачать ключові моменти бренда/продукту, на яких потрібно акцентувати увагу. І справа не в тому, що ви набрали недостатньо хороших фахівців. Просто люди ще не встигли перейнятися проектом і дивляться на нього крізь призму колишнього досвіду, зокрема роботи на біржах контенту з їх конвеєрної специфікою.

Редактору потрібно витратити масу сил на редагування текстів і аргументацію своєї позиції, перш ніж команда випишеться, притреться до вимог бренда.

І це ще не все. Добре було би раз навчити команду, і щоб вона продовжила працювати в єдиному ключі і з постійною якістю. Але ні. Хтось із авторів не впорається, і ви відмовитеся від його послуг, хтось піде сам. Щоб ввести в курс нову людину, ви знову будете витрачати час.

А потім проект підросте, зажадає більше контенту. А значить, більше нових людей, і кожному потрібно з нуля доносити всі смисли і вимоги.
Редполітика задає стандарти, на які орієнтуються і досвідчені, і нові автори. Це позбавляє вас від різночитань у трактуванні термінів, від некоректних формулювань, які часто трапляються, коли автори тільки-но занурюються в тему, і від сотень інших дрібниць, що гальмують і ускладнюють процес створення та узгодження контенту.
Детально про те, як ми використовували редполітіку на складному контентному проект, читайте в статті Контент для e-commerce проектів на прикладі shop.Lenovo.ua
Юлія Сауленко
контент-директор
Редполітика необхідна там, де генеруються великі порції контенту. Зокрема, ми використовували цей документ у роботі з великим ecommerce-проектом (ПК, ноутбуки та інші пристрої), завдяки якому в рази скоротили витрати сил і людино-годин.

На першому етапі проекту ми наповнювали інтернет-магазин. У короткі терміни потрібно було створити великий обсяг спеціалізованого контенту. Ми буквально на ходу навчали авторів, відсіювали тих, хто не підходив, і знову набирали нових. Так, перший час технічні та літературні редактори хапалися за голову: їм доводилося уніфікувати стилістику, виловлювати та вичищати некоректні формулювання, виключати невідповідні ключові слова та фрази з ТЗ SEO-фахівців.

Ми стали виносити всі повторювані помилки в окремий документ. Додали туди роз'яснення специфічних термінів і понять, рекомендації зі стилістики і роздали авторам. Помилок у текстах стало менше в рази, і узгодження скоротилося до однієї-двох ітерацій.

До речі, виявилося, що інженера навчити писати трохи легше, ніж перевчити автора, який кілька років писав в улюбленому стилі і про все.

На другому етапі проекту ми запускали портал. Знову потрібні були спеціалізовані тексти, інтерв'ю. Цього разу ми вже зі старту використовували редполітику, яка так допомогла нам на етапі з магазином. У перебігу роботи над порталом вона виросла з декількох сторінок до повноцінного документа і дуже полегшує роботу всій команді.
Редполітика рятує не тільки ecommerce-проекти, а й будь-який проект, де потрібно багато контенту або де контент пише безліч людей. Наприклад, корпоративний блог ви ведете власними силами, а SMM передали на аутсорс. Або якщо у вас експертний блог і ви часто публікуєте там гостьові пости запрошених авторів. Список зрозумілих вимог до текстів полегшить життя всім учасникам процесу.

Як редполітика полегшує життя
всім учасникам процесу

Редакторам проекту — замість тисячі слів

Ви економите море часу на поправках і поясненнях. Коли на проект приходить новий автор або редактор, ви вводите його в курс і вручаєте документ, де прописані всі вимоги до текстів, від tone of voice до виду лапок. Навіть якщо людина полінується все вивчити на старті, вносячи правки в його тексти, ви не будете докладно пояснювати, що і чому потрібно змінити. Ви просто відзначите в коментарях потрібний пункт редполітики, де вже є всі пояснення.

Автору контенту: зрозумілі правила гри

У будь-якій грі краще засвоїти правила на старті, ніж вивчати в процесі, спотикаючись і застрягаючи на спірних моментах.
Те, що здається очевидним і правильним вам, не завжди буде очевидним із погляду редактора або проекту. Особливо якщо ви щойно прийшли в команду, а не пропрацювали в ній місяці — до повного взаєморозуміння.
Розібратися на старті, які тексти потрібні саме в цьому проекті, значить скоротити кількість правок (і болю), встигати писати більше і, відповідно, реалізовувати більше цікавих проектів і заробляти.

Замовнику: «Конституція» для вашого контенту

Редполітика проекту — як Конституція країни. Вона може доповнюватися, обростати правками і коментарями, навіть місцями змінюватися. Але залишається головним орієнтиром і опорою в спірних моментах.

Ви можете переглядати позиціонування компанії, вводити нові продукти або скасовувати цілі напрями, оновлювати і запускати майданчики для комунікації, змінювати частково або повністю команду, яка пише вам контент, але в будь-якому разі ви почнете вже не з нуля.
Редакційна політика — це основи, на які можна спиратися, створюючи контент і навчаючи контентну команду. Це стрижень, навколо якого формується контент, необхідний для ваших завдань.

Яку інформацію вносити
в редполітику?

Для кого пишемо

У тематичних відділах великих компаній над столами копірайтерів і дизайнерів розвішені портрети цільової аудиторії. Ті самі «аватари» з фотографією, описом. Це допомагає створювати контент, концентруючись на потребах живих людей, реальних споживачів продукту.
Додайте до редполітики описи представників вашої цільової аудиторії. Чим частіше автори будуть бачити, для кого вони пишуть, тим точніше їхні тексти влучатимуть у ціль.
Як пишемо

Точне тлумачення термінів і професійних формулювань. Це скоротить час, витрачений на редагування. Та й автори, які тільки-но почали знайомитися зі сферою, будуть менше помилятися у фактажі і швидше увійдуть в курс.

Базові вимоги до лексики. Виділіть слова і формулювання, які не можна вживати в текстах взагалі або можна тільки в суб'єктивних авторських матеріалах, але не від імені бренда. Зберіть допустимі і неприпустимі синоніми для часто повторюваних слів (категорії товару, збірні назви продуктів тощо).

Базові вимоги до стилістики. За якою схемою пишуться картки товару, категорійні тексти, тексти для блогу та інші формати контенту, які ви використовуєте на проекті? Яку інформацію потрібно давати, яку ні? Наприклад, споживчі якості продукту описуємо, історію його винаходу — ні.

Додайте приклади працюючих текстів, в ідеалі — з розбором текстових прийомів, які там застосовувалися.
Юлія Сауленко
контент-директор
Ми внесли до редполітики не тільки технічні та стилістичні вимоги, але й місію проекту, як її визначив клієнт. Завдяки цьому автори знайшли правильний настрій і голос для написання статей.

До текстів для магазину і до статей у блог вимоги трохи відрізнялися. Це пов'язано зокрема і з особливостями SEO-просування. Тому для блогу ми додали і стали розробляти окремий розділ.
Як не пишемо

Це обов'язкова частина редполітики. Вносьте сюди всі формулювання, логічні і фактичні помилки, текстові прийоми, які потрібно виключити, викорінити, випалити напалмом, від яких у редактора смикається око і ниє серце. Готові посперечатися, що цей розділ виявиться найбільш об'ємним.
Юлія Сауленко
контент-директор
Ми наповнюємо цей розділ, що називається, «з полів» — беремо приклади просто з авторських текстів.

У кожного бренда своя специфіка, і загалом звичайні слова і формулювання для конкретного випадку можуть виявитися неприйнятними. Коли замовник — великий бренд із усталеними правилами комунікації, він вже на старті може зорієнтувати: «Так ми пишемо. А ось так — не пишемо ніколи». Але більша частина прикладів потрапляє до цього розділу вже в перебігу узгодження готових текстів.

Збираємо все, що стосується специфічної термінології, штампи, поширені логічні збивки. Копірайтери-новачки, які хочуть прикрасити текст, особливо щедрі на таке. Про що би не писали, обіцяють, що «це підкреслить твій статус», використовують некоректні порівняння, наприклад: «Ноутбук важить трохи більше літрової пляшки води — 1,32 кг». Але пляшка об'ємна, її незручно носити з собою, і це не та асоціація, яку ми хочемо викликати, описуючи легкість ноутбука.

Ми збираємо і пояснюємо такі приклади в редполітиці, щоб автор міг вчасно зупинитися, коли наступного разу захоче написати щось подібне. «Мишка виділить тебе з натовпу» — згодна на 100%, але в такому разі потрібно хоча б прикріпити її на лоб. Або «Царський дисплей. Так і хочеться пригорнутися до нього» — можливо, тут автор планував закрити якийсь «гештальт» :), але ми переписали на всяк випадок.
Рекомендації SEO-спеціаліста щодо використання і розміщення ключів

Ви не повірите, як мало авторів одночасно і добре пишуть, і знають, як правильно поводитися з ключовими запитами. Якщо набираєте авторів із боку, великий шанс, що з оптимізацією їх доведеться знайомити додатково. Полегшіть собі завдання: пропишіть вимоги у відповідному розділі.

Як пошукова оптимізація допомагає залучати читачів в блог, ми писали в матеріалі SEO в блозі: як просунути статтю до користувача

Правила для гостей

Якщо ваш проект передбачає гостьові статті, вимоги для них теж внесіть у редакційну політику. Бажана структура тексту, бажані теми, чи припустима в текстах реклама і прямі посилання і в якому вигляді, чи редагуєте ви гостьові тексти, чи публікуєте в первозданному вигляді тощо.

Правила оформлення тексту

Прогалини, тире, лапки, оформлення цитат, форматування Н1–Н4. Навіть керівництво з використання Google Docs і режим «Порадити правки». Нехай вам усе це здається атрибутами капітана Очевидність. Ви навіть не уявляєте, скільки часу зекономите на приведення цих дрібниць до єдиного вигляду.

В якому форматі/вигляді
зручно складати редполітику?

Ми в Content.UA складаємо редполітику в Google-презентаціях. У цьому форматі зручно розносити інформацію по розділах, використовувати ілюстрації, посилання, коригувати та додавати розділи та окремі слайди. Коментуючи свої правки до текстів, можна давати посилання не на весь документ, а на конкретний слайд, що теж економить час.

Із таким самим успіхом можна використовувати Google Docs. Це справа смаку. Головне, щоб документ був у хмарі, всі члени команди могли ним користуватися одночасно і одразу бачили всі зміни.

На великих проектах редполітика може розростатися до товстого тому. Автори, особливо ті, які щойно прийшли в проект, просто не в змозі з ходу все вивчити і засвоїти.
Посилаючись в правках на конкретні розділи або слайди, ви набагато швидше ознайомите їх з документом.
До того ж практичне знайомство набагато ефективніше за вивчення «вхолосту».

Як розвивається редполітика
і хто її розвиває

Редполітика — живий документ. Вона розвивається, поки розвивається проект. Старший і технічний редактори, які працюють на проекті і в курсі його специфіки, регулярно фіксують усі помилки і некоректні формулювання, що трапляються в текстах більше 3–4 разів, додають розділи, якщо в ужиток входить новий продукт або термінологія, або коли виникає потреба в нових типах контенту.

Головний редактор або керівник контентного відділу курирує документ і стежить, щоб при всіх змінах редполітика відповідала позиціонуванню бренда і його tone of voice.
Юлія Сауленко
контент-директор
Редполітика — це документ, що відображає «суть подій». Звісно, він повинен постійно розвиватися, доповнюватися. У клієнта може змінитися позиціонування, а іноді й думка про формулювання. Всі ці зміни потрібно вносити в редполітику і доносити до авторів і редакторів, які працюють на проекті. До того ж вносити одразу, щойно зміни з'являються і узгоджуються з клієнтом, а не чекати якихось звітних періодів.
Підписуйтесь на наш контент!
Щомісяця наші підписники отримують цікаві дайджести від діджитал-експертів
Пишіть, дзвоніть — ми дуже любимо спілкуватися:

info@content.ua
+380 (96) 274 32 65
Усі права захищені: Content ® UA
2019