Зараз в Promodo 7 виробничих відділів, і ми сфокусовані лише на е-commerceпроектах. Я вважаю, що наша компанія — дійсно гравець №1 у просуванні електронної комерції.
Є.Р.: Як бізнесу зрозуміти, чи потрібна йому співпраця з агентством? Чи потрібна вона, якщо є свій маркетолог у штаті?
О.К.: При формуванні пропозиції ми відштовхуємося від так званого рівня зрілості клієнта. Наприклад, проект знаходиться на початковій стадії — ми можемо консультувати клієнта, вивчати призначений для користувача попит або виконувати якесь інше дослідження. Або, припустимо, компанія знаходиться на етапі «випалу», коли клієнт працював із агентством або самостійно займався просуванням, але не зміг досягти бажаних показників. До нас також звертаються компанії, які прагнуть наздогнати і перегнати конкурента. Наше завдання — щоб залежно від потреб і цілей клієнта, у нас було що запропонувати йому. Чи потрібен маркетолог на боці замовника? Я вважаю, що потрібен. Відповідальність за маркетинг — це компетенція клієнта. Ми ж за допомогою експертизи даємо більше інформації, налагоджуємо окремі процеси, щоб бізнес розвивався більш ефективно.
Є.Р.: Як ви реагуєте, якщо клієнти не виконують рекомендації агентства? Забираєте з портфоліо, закриваєте контракт, терпите чи працюєте в півноги? О.К.: Якщо ми дали клієнту рекомендацію, а він її не впроваджує, — це і наша відповідальність. Ми ж можемо ставити йому запитання на вході, до укладення контракту: що у нього, наприклад, із розробкою, як він планує побудувати цей процес, чи є люди. Якщо є, ми повинні взяти контакти розробників і працювати з ними в зв'язці у разі потреби. Звичайно, на невиконання рекомендацій я реагую погано. Але не вважаю винуватим тільки клієнта. Значить, відділ продажу десь недопрацював. Ми не повинні були розпочинати роботу над проектом, якщо не несемо цінності клієнту. І вона, насправді, не у впровадженні рекомендацій на сайті, а в тому, що отримає клієнт потім, після впровадження.
Є.Р.: Звичайно, всі хочуть зростання прибутку. Але як дізнатися, з чиєю допомогою цього можна досягти? Компанія шукає агентство. На що ви рекомендуєте звертати увагу?
О.К.: Немає універсальної поради. Все залежить від завдань, можливостей і цілей бізнесу. Агентство повинно давати рішення. Якщо ви розумієте, що це рішення ефективне, ви готові його купити, — вибирайте, працюйте.
Є.Р.: Які найпоширеніші помилки у веденні бізнесу ваші фахівці виділяють на етапі аудиту?
О.К.: Вони сильно різняться. Але найпоширеніші — змішування KPI, нерозуміння, як працює той чи інший інструмент, завищені очікування, неправильно налаштована аналітика.
Є.Р.: А відсутність у клієнта call-трекінгу, CRM-системи? З такими проблемами ви стикаєтеся?
О.К.: Буває, але я б не називав це помилками. Ми читаємо книжки про ідеальний бізнес, на просторах інтернету бачимо багато статей із серії «як повинно бути». Але ж будь-який бізнес — це живий організм. Кожен підприємець знає, як має бути і де в його проекті «слабкі місця». Завжди існують об'єктивні причини, чому те чи інше не зроблено. Іноді той самий call-трекінг відсутній просто тому, що дорого і неефективно в конкретному випадку.
Є.Р.: Питання стосовно ціноутворення: як клієнтові зрозуміти, наскільки прайс агентства відповідає якості послуг?
О.К.: Для мене ціна — поняття відносне. Є поняття цінності. Якщо я за 30 доларів дам клієнту цінність на 100 доларів, це дорого чи ні?
Є.Р.: Це виправдано.
О.К.: Якщо є доступ до аналітики й історичні дані, у моїх колег вистачає експертизи, щоб давати прогнози, ставити цілі і досягати їх.
Є.Р.: До речі, про експертизу співробітників: розкажіть про метод 360 градусів, як ви використовуєте його в компанії?
О.К.: Це один із класичних методів оцінки знань і компетенцій персоналу. Ми застосовуємо його для топ- і мідл-менеджменту. В оцінці компетенцій є дві важливі особливості. По-перше, самі компетенції відрізняються залежно від посади: наприклад, для проект-менеджерів — це стресостійкість, вміння налагодити процеси в команді і так далі. По-друге, суть у тому, щоб зіставити, як оцінюєш себе ти і як оцінюють тебе інші люди. Співробітник ставить собі бали від -2 до 2, а потім його оцінюють троє колег із різних відділів, які з ним максимально комунікують. Це досить складна методологія, але в такий спосіб ми отримуємо об'єктивну і прозору картину.
Є.Р.: Кажуть «Хороший хлопець — не професія». Як при використанні методу 360 уникнути ситуації, коли бали виставляються колегами необ'єктивно — зважаючи на особисті відносини?
О.К.: Ми намагаємося це нівелювати, пояснюємо, що кумівство і сватання може шкодити робочому процесу. Плюс «перемішуємо» людей, щоб знизити суб'єктивний фактор. Я дотримуюся думки, що на роботі роботи не потрібні. А щоб мінімізувати ризики, потрібно прописувати процеси і стандарти праці.
Є.Р.: А як ви сприймаєте помилки підлеглих? На вас велика відповідальність, як відпрацьовуєте стресові ситуації?
О.К.: За 15 років у бізнесі в мене виробився досить високий поріг стресостійкості. Як відпускаю ситуації? Працюю зі своїм емоційним інтелектом, плаваю, намагаюся раз на три місяці відпочивати. У Promodo працюють чудові люди, тому реагуємо на недоробки як на можливість, ресурсну частину, простір для поліпшень. Так, іноді трапляються дійсно неприємні ситуації, але ж підприємництво в цілому — стресова штука. Уявлення про те, що бізнесмени — це люди, які приходять на роботу, п'ють смузі, а тим часом «колесо крутиться, лавешка мутиться» — міф. Потрібно багато працювати. Я змирився і ставлюся до таких моментів як до належного.