Ще в період підготовки змін до закону «Про забезпечення функціонування української мови як державної» в українському сегменті інтернету поширили мем про «мовний патруль». Мова йде про «каральні загони», які буцімто перевірятимуть виконання норм закону. Ця інформація недостовірна.
Насправді інструменти контролю за виконанням ще розробляються. Зараз клієнт має право вимагати обслуговування українською. Якщо представник компанії не робить цього, клієнт може звернутися до менеджера чи написати про це у книзі скарг і пропозицій. Якщо і це не вирішить проблему, громадянин має право написати скаргу мовному омбудсмену.
Секретаріат омбудсмена може здійснювати планові та позапланові перевірки порушень мовного закону. Якщо недотримання будуть систематичними, порушнику доведеться сплатити штраф: від 5100 до 6800 грн. За словами Тараса Кременя, сума штрафу невелика, проте репутаційні втрати для компанії можуть бути значними.
Однак є одне «але»: норма щодо адміністративної відповідальності за порушення мовного закону стане чинною тільки через рік: 16 січня 2022 року. Тож представники бізнесу ще мають трохи часу, щоб налагодити комунікацію та підготувати контент відповідно до нових вимог.