Наскільки розвинений маркетинг в українській медицині в цілому?
Щодо маркетингу у вітчизняному медбізнесі, то він на етапі активного розвитку. Насправді ця сфера послуг — серед складних. Наприклад, продукт харчування можна досить адекватно оцінити до моменту покупки. А коли ми говоримо про медичний бізнес, то без першого контакту з лікарем, із медичним центром судити про якість неможливо.
Якщо раніше маркетологи займалися (умовно) створенням макета листівки і її поширенням, дизайном зовнішньої реклами, то зараз функції маркетингу значно ширші. Необхідно знати, як працює і комунікує ресепшен, контакт-центр, як спілкується з пацієнтом лікар, яким чином відвідувач переміщується клінікою, на що він може звернути увагу. Тобто точок контакту дуже багато і в усьому цьому бере участь маркетинг і все це контролює. Крім того, важливо розуміти і самого клієнта, враховувати його «медичний досвід». Медичний маркетинг — досить молода сфера, у якої розвиток ще попереду. Хочу відзначити наших партнерів — «Здорові комунікації», які, зокрема, створюють нову культуру медичного маркетингу.
Не секрет, що в багатьох, навіть великих, медичних центрах контент для соцмереж генерують реcепшеністки. Але ж такі, спеціально не навчені люди, яким доручають писати тексти, як правило, неграмотно налаштовують рекламу, не в змозі підібрати фотографії належної якості.
Так, є медичні центри, де функції комунікації покладені на адміністратора. Але тут слід розуміти структуру такої клініки. Якщо це заклад, у якому всього 3‒5 кабінетів, то цілком можливо, що функції написання контенту і комунікації можуть бути поставлені в обов'язок безпосередньо адміністраторам. Але якщо це медичний центр широкого профілю, де працює понад 45 лікарів різних спеціальностей, то без окремого департаменту маркетингу і без окремої сервісної складової не обійтися.
Для пацієнта надзвичайно важлива швидкість надання послуг. Аудиторія хоче отримувати інформацію тут і зараз. Крім того, з початком пандемії кількість онлайн-записів і звернень за допомогою месенджерів збільшилася. Отже, ми повинні дуже швидко реагувати.
Також дуже важливо розуміти, наскільки відвідувач задоволений якістю візиту, з якими емоціями він вийшов від лікаря. Пацієнти чекають експертності від лікарів, від медичного центру. Від цього залежить думка, яку вони сформують про нас, що безпосередньо вплине на імідж бренду.
У нашій клініці обов'язки розділені, оскільки ми розуміємо: головний маркетолог — людина, яка розуміється не лише на всіх бізнес-процесах, що відбуваються в компанії, але і володіє всіма тактичними інструментами маркетингу. Однак контроль за якістю застосування цих інструментів покладається на інших працівників або на висококваліфікованих партнерів.
Можна правильно налаштувати таргетовану рекламу в соціальних мережах, але бажаного ефекту не досягти. Тут важливо ще розуміти, якими є ваші мета і стратегія в діджиталі. Якщо потрібно просто отримувати охоплення аудиторії, щоб максимальна кількість людей бачила пости, то це одне завдання, і тоді можна поставити на таргетинг. Але якщо перед вами мета — залучати аудиторію у медичний центр, тобто лідогенерація, якщо потрібно збільшити кількість підписників на сторінці, слід використовувати інші інструменти таргетингу. В цьому випадку ресепшеністки однозначно не впораються з таким завданням.
До речі, а хто в R+ займається таргетованою рекламою?
У нас є партнери, які займаються безпосередньо таргетингом. Залежно від затвердженої стратегії, ми працюємо в цьому напрямку — готуємо певні креативи, пости і бачимо результати.
Тут, природно, постає питання візуального контенту й емоційної складової. Наприклад, одна з фотографій із чотирма нашими усміхненими, привітними лікарями, які тримають у руках стетоскопи, спрацювала значно краще, ніж інші рекламні кампанії, що запускаються для залучення підписників на сторінки в соціальних мережах. Це ще раз доводить, що якісний візуальний і текстовий контент дуже важливі для залучення цільової аудиторії.
Хто у вас займається SEO?
У нас дуже великі амбіції — ми хочемо зайняти позицію лідера на ринку. Відповідно, у нас є окрема компанія, яка займається безпосередньо SEO.
Ми пишемо медичні тексти, оптимізуємо наші сторінки і розуміємо, що медицина — ринок, де, зокрема, Google завжди робить якісь апдейти, доповнення. І щоб бути в тренді, необхідно стежити за цими новинами, певним чином змінювати вміст сайту, контентну складову. Адже потрібно бути цікавими і для пошукових роботів.
Крім того, у нас є окремий працівник, який займається безпосередньо відгуками, яким ми приділяємо максимум уваги. Ми не ігноруємо жодного відгуку, особливо, якщо він негативний. Намагаємося давати клієнтам вичерпні відповіді, і якщо бачимо, що щось сталося не так, сприймаємо ситуацію, як стимул до розвитку.