Що заважає просуватися вашому бізнесу:
сім проблем, які ми найчастіше зустрічаємо,
аналізуючи клієнтські проекти

Компанії різного масштабу з абсолютно різними продуктами і ЦА найчастіше «гальмують» в рості через плюс-мінус схожі проблеми. Їх складно відстежити, перебуваючи всередині системи. Але погляд з боку і детальний аналіз «виводять із тіні» помилки і втрачені можливості.

Засновниця Content.UA Євгенія Родіонова на вебінарі для Marketorium розповіла про найпоширеніші «палиці в колесах» бізнесу, які ми знаходимо, коли готуємо стратегії для клієнтів. За матеріалами цієї доповіді ми написали статтю. Вона буде корисною маркетологам, керівникам і власникам бізнесу, які вважають за краще вчитися на чужих помилках.
Євгенія Родіонова
засновниця Content.UA, маркетолог, журналіст

1. У бізнесу немає чіткої мети: я йду, але куди?

Ситуація «цілей немає» трапляється в різних варіаціях.
Ось приклад. У бізнесу кілька власників. Усі хочуть рухатися вперед і вгору, але по-різному бачать напрям руху. Один орієнтується на В2С-клієнтів, другий — на В2В, а третій вважає найперспективнішим навіть не основний продукт, а сервісне обслуговування, яке поки що є лише однією з додаткових послуг. Як команда вони прекрасно доповнюють одне одного, але бізнес і через розпилення зусиль вже котрий рік залишається на місці.
Для ривка вперед потрібно вибрати чіткий напрям. І оскільки до нас звернулися за стратегією, наша задача — зважити потенціал усіх трьох варіантів, вибрати найперспективніший і об'єднати енергію власників в єдиний напрям.

Буває, що власник має одну мету, а відділ маркетингу бачить іншу. Думка маркетологів, зазвичай, більш зважена та аргументована, вони об'єктивно оцінюють ринок і позиції компанії. Але іноді їм складно переконати керівника. Тоді на допомогу приходимо ми і разом знаходимо відповідний варіант.
Ще один цікавий приклад. Власник ставить амбітні цілі, але йти до них і впроваджувати готову стратегію не поспішає. Він просто внутрішньо не готовий до змін, які принесе новий етап розвитку бізнесу.
З таким парадоксом — бізнес готовий, а власник ні — ми стикалися кілька разів. Згодом стали прояснювати цей момент уже на стартовому інтерв'ю. Кілька запитань допомагають зрозуміти, чи впроваджуватиме власник рекомендації, за якими до нас звернувся.

2. Цільова аудиторія: хто всі ці люди?

Ви здивуєтеся, але переконання, що «наш продукт потрібен усім» — досить часта картина. Опис ЦА в категоріях «Стать», «Вік» і «Дохід» — на жаль, теж.
Такі підходи до ЦА — гарантія злитих бюджетів. Тому що комунікація в результаті ведеться як стрілянина з гармат по горобцях.
Ми вивчаємо аудиторію проекту, дробимо її на сегменти і для кожного сегмента прописуємо аватар — збірний образ людей, які до нього входять. У аватара, звичайно, є і професія, і вік. Але головне для нас не це, а те, які завдання він хоче вирішити за допомогою продукту, за якими критеріями вибирає одне з десятків конкуруючих пропозицій. Ми вивчаємо, де представники конкретного сегмента черпають інформацію, на що спираються, приймаючи рішення. Відштовхуючись від цього, ми висуваємо гіпотези, що може мотивувати людину до покупки, і складаємо для кожного персонажа заклики до дії.
Ці заклики — головний результат аналізу ЦА. Вони звернені до конкретної людини з її болями та бажаннями. Допомагають максимально конкретно донести цінність продукту і точно вибудувати комунікацію.

3. Сильне УТП? Не чули

Ми постійно стикаємося з тим, що компанії виносять як УТП щось, що повинно бути в базовому наборі умов. Бездоганна якість або ввічливе поводження з клієнтом.
Але ввічливість і якість — це те, без чого взагалі не можна виходити на ринок. А УТП — це «вишенька на торті», щось, що можете запропонувати тільки ви.
Якщо у продукту є унікальна якість, покупці готові стояти за ним у черзі, місяцями чекати на доставку. Якщо немає — потрібно створювати додану цінність. Робите те ж, що й десятки конкурентів? Так робіть це швидше за всіх, цікавіше за всіх. Зробіть покупку в день замовлення — і ви вже випередите багатьох. Але тільки не виносьте в УТП речі, які повинні бути у вас за замовчуванням.

4. Конкурентів — в ігнор

Робота конкурентів — безцінне джерело інформації, ідей, прикладів «як треба» і «як не треба». Але її мало хто всерйоз відстежує. А даремно.

Ба більше, компанії іноді просто ігнорують конкурентів. Наскільки б не була заповнена ніша, ми все одно періодично чуємо від замовника: «Ми робимо унікальний продукт, із нами нікому конкурувати!». Але дійсно унікального продукту ми не зустрічали жодного разу. Просто під конкурентами часто мають на увазі компанії, які надають таку ж послугу або роблять такий самий продукт. На практиці ж боротьба за увагу користувача йде з усіма продуктами, які можуть закривати ту ж задачу, що й ви.
На аудиторію, яка піклується про свою вагу, претендують (наосліп) фітнес-клуби, дієтологи, сервіси доставки здорового харчування, виробники БАД, студії масажу. Кого вибере споживач, залежить тільки від його внутрішньої мотивації, про яку ми говорили вище.
Ще ми часто стикаємося з тим, що власник розглядає лише тих конкурентів, із якими перетинається в роботі, на профільних заходах, чиї вивіски бачить на вулиці. Він упевнений, що повністю уявляє собі картину. А його ЦА в цей час ходить зовсім іншими вулицями, бачить інші вивіски. Зрештою, вона йде в Google і, залежно від особистих налаштувань у браузері, може бачити за своїм запитом відчутно іншу видачу.
Траплялося, що ми показували замовнику дані конкурентного аналізу й чули: «О, а про цей бренд я й не чув». А у «цього бренду» і трафік, і частка ринку пристойна. Просто він працює тільки онлайн, а замовник досі жив в офлайні.
Вивчаючи конкурентів, ми дивимося, передусім, із яких джерел вони отримують трафік. Якою активністю домагаються переходів. Які методи у них працюють, що можна перейняти, поліпшивши за методом хмарочоса. Не обов'язково те, що працює у них, у нас спрацює так само ефективно. Потрібно експериментувати, тестувати варіанти. Але ігнорувати не можна. Тому що, якщо конкуренти роблять розсилку, а ви ні, ви відстаєте як мінімум на аудиторію, яка віддає перевагу листам, а не гортанню стрічки в соцмережах.

5. Сайт дратує, а не продає

Помилки в юзабіліті, помилки в SEO, навіть граматичні помилки, як не дивно про це говорити. Але ми поговоримо.

Якщо трафік на сайт надходить стабільно, але в продажу не конвертується, з сайтом явно щось не так. Можливо, функціональні елементи не можна зрозуміти інтуїтивно, або кнопки не працюють. Або сайт не адаптований під мобільні пристрої (навіть зараз, коли понад 60% користувачів віддають перевагу смартфонам, відсутність мобільної версії — поширена проблема).
Відвідувач закриє сторінку, зіткнувшись із першою ж складністю або дратівливим моментом.
Ми відстежуємо, на яких етапах це відбувається, з'ясовуємо, що може бути причиною. Але краще, якщо ще на етапі прототипу врахувати всі особливості цільової аудиторії і зробити сайт інтуїтивно зрозумілим.

Помилки в SEO є завжди. Ця сфера так швидко змінюється, що потрібно бігти з усіх ніг, щоб просто залишатися на місці ©. Так що пошукова оптимізація починається зі створення грамотної структури сайту й не закінчується ніколи. Потрібно регулярно освіжати семантику, контролювати, чи всі сторінки правильно відображаються, чи унікальний контент на них, чи відповідає завданню сайту.

Граматичні помилки — теж біль. Навіть міжнародні корпорації часом грішать неакуратним ставленням до текстів на сайті.
Люди, які пишуть грамотно, мимоволі чіпляються поглядом за помилки й помилки, і це теж впливає на їхнє сприйняття бренду. Тож не можна економити на редакторі.

6. Канали просування вибрані навмання

Часто компанія веде соцмережі, робить розсилку, запускає рекламу, але не тому, що дослідження показали, що це потрібно, а з найнесподіваніших міркувань. Хтось відмовляється просуватися в соцмережах, тому що «конкуренти так роблять. Не будемо ж ми їх копіювати». Хтось бажає запустити ТГ-канал, тому що «в усіх є і нам треба».

А ще буває, що канали просування вибирають, послуговуючись власними вподобаннями. «Я не читаю розсилок. Ми не будемо їх робити, тому що їх, на мою думку, вже ніхто не читає». Змінити думку допомагає тільки статистика, яка показує, що конверсія з розсилок в ніші клієнта становить 2,4%.

7. Ілюзії. Чи існує засіб проти них?

Власник часто носить в голові якусь ідеальну картинку бізнесу. Він не знає, як насправді менеджери спілкуються з лідами, звідки надходить більшість замовлень, як клієнти приходять і на якому етапі вони «відвалюються».
Результати глибинного інтерв'ю та роботи «таємного покупця» бувають дуже несподіваними.
Але ще частіше завищені очікування стосуються результатів просування. Це ось те саме: «Ми вже два дні крутимо рекламу. Чому немає продажу?».

Діджитал-просування — це простір гіпотез. Їх потрібно тестувати, виявляти найбільш дієві методи, канали і креативи. Період тестування триває близько трьох місяців. І ми не виставляємо чіткі KPI, поки не з'ясуємо, на що аудиторія конкретного проекту відгукується краще і якої віддачі можна чекати від кожного з каналів. Постійні виміри ефективності і контроль результатів — ось кращий спосіб для боротьби з ілюзіями.
Більше про те, що дає діджитал-маркетингова стратегія, тут:
https://content.ua/poslugy/digital-marketing-strategy-for-business-ua
Підписуйтесь на наш контент!
Щомісяця наші підписники отримують цікаві дайджести від діджитал-експертів
Пишіть, дзвоніть — ми дуже любимо спілкуватися:

info@content.ua
+380 (96) 274 32 65
Усі права захищені: Content ® UA
2020